راهنمای واکس زدن کفش مردانه

راهنمای واکس زدن کفش مردانه

واکس زدن درست کفش مردانه نه تنها کفش را زیبا تر و تمیز تر نشان می دهد بلکه باعث طول عمر بیشتر کفش نیز می شود. اگر یاد بگیرید چطور کفشتان را واکس بزنید هم در هزینه صرفه جویی می کنید و هم از کاری که انجام داده احساس رضایت می کنید. علاوه بر تمیز نگه داشتن کفش مردانه و انتخاب درست آن می توانید با مطالعه مقاله نکاتی در مورد کیف اداری اطلاعات بسیار مفیدی در مورد انتخاب کیف اداری برزنتی نیز به دست آورید.

تمیز کردن کفش کار راحتی است و تنها کافی است تا لوازم مناسب را داشته باشید و کمی هم صبور باشید.

تهیه لوازم مورد نیاز

واکس

1. انتخاب واکس.

 واکس ها به شکل مایع، جامد و کِرمی هستند. واکس های جامد و کرمی سنگین تر هستند، و برای کفش های چرمی بسیار مناسب اند و کفش مردانه را در برابر رطوبت حفاظت می کنند. واکس های مایع برای برق انداختن سریع و آسان کفش مناسب اند. واکس کفش در رنگ های مختلفی تولید می شود. شما می توانید متناسب با رنگ کفش مردانه ایی که دارید رنگ واکس را انتخاب کنید و یا اینکه واکس بی رنگ بخرید که بتوانید کفش مردانه یا بوت مردانه با هر رنگی را واکس بزنید.

انتخاب وسیله درست

2. شما می خواهید از برس استفاده کنید یا از یک تیشرت کهنه؟

برای مالیدن واکس انتخاب های خیلی زیادی دارید. بیشتر افراد برای واکس زدن کفش مردانه از لباس های کهنه ی خود استفاده می کنند.  در حالی که استفاده از برس کفش با موهای خشک و کوتاه هم پیشنهاد خوبی است. حتی می توانید از مسواک های قدیمی برای قسمت هایی از کفش که به راحتی در دسترس نیستند استفاده کنید.

برس موی اسب

3. می توانید از برسِ موی اسب استفاده کنید.

یک برس براق کننده ی کفش با موی اسب یکی از ابزار های ضروری است که شما برای برس زدن کفش به آن نیاز دارید. این برس ها موهای خشک تر و بلند تری دارند. استفاده از این مدل برس ها باعث می شود واکس روی بوت مردانه یا کفش مردانه چرمی باقی نماند. علاوه بر آشنایی با نحوه تمیز کردن کفش مردانه لازم است با تمیز کردن کیف اداری برزنتی نیز آشنا شوید. تا بتوانید استایل جذاب تری داشته باشید.

دستمال تمییز و نرم

4. یک دستمال نرم و لطیف پیدا کنید.

برای اینکه بعد از واکس زدن کفشتان براق و شفاف تر شود باید یک دستمال نرم و صاف را روی کفش مردانه بکشید. علاوه بر این می توانید از تیشرت های کهنه که جنس نرمی دارند برای پاک کردن بوت مردانه استفاده کنید.

روزنامه

5. در هنگام واکس زدن روزنامه پهن کنید.

 واکس زدن کفش مردانه کثیف کاری دارد. برای همین می توانید با پهن کردن روزنامه زیر کفش ها از کثیف شدن کف یا لوازم منزل جلوگیری کنید. همچنین می توانید از کارتن های مقوایی هم استفاده کنید.

نحوه زدن واکس

تمییز کردن با برس مو

1. کفش مردانه را تمیز کنید.

قبل از اینکه شروع به واکس زدن کنید باید حتما گرد و خاک روی کفش مردانه را بگیرید. از طرفی اگر گرد و خاک کفش گرفته نشود ممکن است به زیر واکس برود و روی سطح کفش مردانه را خط بیاندازد. ابتدا با برس، گَرد و خاک بوت مردانه را بگیرید.

اول باید با یک دستمال مرطوب کفش مردانه را تمیز کنید و اجازه دهید تا کفش مردانه کاملا خشک شود و بعد مرحله بعدی را انجام دهید.

در این مرحله باید بند های کفش مردانه را باز کنید. باز کردن بند های کفش و بیرون آوردن آن باعث می شود دسترسی شما به زبانه کفش مردانه راحت تر شود و بند های کفش واکسی نشود.

تمییز کردن با دستمال

2. واکس را با حرکات کوچک دایره ایی روی کفش بمالید.

دستمال و یا برسی که دارید را به واکس بزنید و با حرکات دایره ایی به سطح کفش بمالید. توجه داشته باشید که تمامی سطح کفش را خوب واکس بزنید. پاشنه و نوک کفش مردانه را فراموش نکنید که بیشتر از بقیه قسمت ها کثیف می شوند.

آسان ترین راه برای استفاده از دستمال و تیشرت های قدیمی این است که دستمال را دور انگشت اشاره و انگشت وسطتان بپیچید و بوت مردانه را واکس بزنید.

قسمت هایی که دسترسی سختی دارند را با یک مسواک قدیمی واکس بزنید.

حرکت دایره ای برای تمییز کردن

3. اجازه دهید تا واکس خشک شود و اگر لازم بود دوباره واکس بزنید.

هنگامی که یکی از لنگه های کفش مردانه را واکس زدید آن را روی یک روزنامه قرار دهید و لنگه ی دیگر را واکس بزنید. هر لنگه ی کفش حدود 15 تا 20 دقیقه زمان لازم دارد تا خشک شود.

اگر حس کردید کفش مردانه شما باز هم به واکس نیاز دارد دوباره آن را واکس بزنید.

فراموش نکنید که هر بار مقدار کمی واکس بردارید و به کفشتان بزنید تا به خوبی جذب شود.

پخش واکس با برس مو

4. واکس های اضافه را برس بزنید.

مهم ترین مرحله این است که با استفاده از برس خشک موی اسب با حرکات سطح کفش مردانه و بوت مردانه را برس بزنید. هرچه سریع تر و بهتر بتوانی با برس این کار را انجام دهید کفش مردانه چرمی زود تر برق می افتد.

برق انداختن کفش مردانه

برق انداختن کفش با دستمال

1. برق انداختن کفش مردانه با یک دستمال نرم.

 آسان ترین راه برای برق انداختن کفش مردانه این است که از یک دستمال نرم و لطیف مانند پارچه های نخی استفاده کنید. دستمال را از یک طرف کفش به طرف دیگر بکشید. و این حرکت را تکرار کنید.

بهتر است تا یکی از لنگه ها را روی پاهایتان قرار دهید و سپس کفش مردانه را برق بیاندازید تا روند کار آسان تر شود.

تمییز کردن آب با کفش

2. از روش پاشیدن آب استفاده کنید.

 براق کردن با پاشیدن آب به این شکل است که ابتدا یک لایه واکس روی کفش مردانه می زنید سپس قطرات آب را روی کفش اسپری می کنید و با دستمال آن را به خوبی تمیز می کنید. سپس دستمال را با آب گرم می شورید و از آن برای مالیدن دوباره واکس روی کفش مردانه استفاده می کنید.

این کار را تا زمانی تکرار کنید که از برق افتادن عکستان اطمینان پیدا کرده اید. فقط دقت کنید که بعد از هر مرحله اجازه دهید تا کفش خشک شود.

این کار می تواند با دستمال های نخی انجام شود.

براق کردن به کمک شعله

3. از براق کردن با شعله استفاده کنید.

 این روش براق کردن کفش مردانه علاوه بر این که جالب و سرگرم کننده است کمی هم خطرناک است. ابتدا باید فندک را برای چند ثانیه زیر واکس جامد بگیرید و اجازه دهید تا واکس ذوب و کمی آب شود. سپس مانند مرحله قبل واکس مایع را روی کفش مردانه یا بوت مردانه بمالید و مراحل براق کردن کفش را تکرار کنید.

اگر روی کفش مردانه را چند لایه واکس زدید می توانید فندک را به آرامی روی سطح کفش بگیرید تا واکس بیشتر ذوب شود. مراقب باشید تا کفشتان با فندک فاصله داشته باشد تا کفشتان نسوزد.

زمانی که واکس ذوب شد اجازه دهید تا خشک شود.

با زدن آخرین لایه واکس از یک دستمال تمیز و نرم برای برق انداختن بوت مردانه  استفاده کنید.

 

توصیه های مهم

نکته مهم در تمیز کردن و برق انداختن کفش مردانه اینجاست که نباید روی هم، روی هم کلی واکس روی سطح کفش بمالی.

از واکس های ترک خورده استفاده نکن. این واکس ها خشک شده اند و دیگر قابل استفاده نیستند. هنگام خرید باید با تکان دادن قوطی واکس، از جنس آن مطمئن بشی. اگر محتویات داخل قوطی تغییری نکرد، بِخَرش!

به محض اینکه کفش خریدی واکسش بزن. مهم نیست که کفشت نوِ، با واکس زدن کفش از خراب شدنش جلوگیری می کنی.

می تونی از جوراب زنانه هم در آخر کار برای برق انداختن بیشتر کفشت استفاده کنید.

نظرات بازدیدکنندگان